Články redaktorů | NEW YORK CZ|SK FANCLUB

Představujeme metro v New Yorku (část 2)

 

(08.04.2016 ~ Richard)

V pokračování svého předchozího článku se tentokrát zaměřím na vozy, které se newyorským podzemím i nadzemím proháněly od počátku provozu.

Legendy na kolech

Kresba prvního vozu metra – dřevěná kabina na kovovém podvozku První vozy metra se označují Composite. Šlo o 15 m dlouhé vozy, které mohly dosáhnout rychlosti téměř 90 km/h. Měly výkon 200 koní a byly napájeny proudem 600 V z tzv. třetí koleje. Konstrukce kabiny byla dřevěná, umístěná na ocelovém podvozku.

První soupravy ještě jezdily ve složení z tzv. single vozů, kdy každý vůz měl kabinu pro strojvedoucího (což někteří z Vás ještě mohou pamatovat i z prvních souprav pražského metra – Ečs –, případně z některých občasných historických jízd těmito vozy).

Kolem roku 1916 se objevily vojensky zelené soupravy označené jako Lo-V (Low Voltage). Cestující se jimi mohli vozit ještě téměř dalších deset let. Souprava s vozy Lo-V

Pro provoz v letech 1904 – 1930 sloužila ještě řada typů vozů. V roce 1930 přišla první řada vozů označovaná počátečním písmenem „R“. Praxe, která se používá dodnes. I v současnosti byste mohli v New Yorku potkat soupravu starých vozů (třeba i R1) na některé ze slavnostních historických jízd. 

Vůz R1 s číslem 100 na speciální vyhlídkové jízdě ve stanici 23rd Street Station na trase 6 Avenue Line Koncem padesátých let vystřídaly zelené a (později ještě) šedé soupravy vozy, kterým se díky jejich sytě červené barvě začalo přezdívat Redbirds. Nátěr měl zpočátku zabránit pomalování graffiti, nicméně se z vozů postupem času stala jistá ikona, na kterou mnozí fanoušci dodnes nedají dopustit. Možná dokonce mnohdy se slzou v oku sledují na internetu videa, kde je zachyceno, jak jsou tyto vozy hromadně shazovány z  nákladních lodí do moře. Tady mají sloužit k tomu, aby zde později vytvořily umělé korály pro mořské živočichy. Ale o tom někdy příště…Souprava v červeném nátěru „Redbird“

Dnes v tunelech a nadzemních částech rachotí typické stříbrné vlaky s konstrukcí z nerezové oceli. Obvykle jsou řazeny do soupravy osmi, deseti nebo jedenácti vozů. Některé krátké kyvadlové linky (shuttles) mají ale třeba ale také jen dva vozy, a tak se celková délka soupravy může pohybovat od necelých padesáti, až třeba do více jako sto osmdesáti metrů. Flotila vozů se dělí na dvě části, podle zmíněných divizí A a B. Vozy spadající do první skupiny jsou užší a kratší než ty v Divizi B.

Koncem devadesátých let minulého století začala společnost MTA s nákupem nových vozů. Počínaje typem R142, až po R188, který byl do provozu nasazen před třemi lety. Dnešní vozy samozřejmě disponují moderním informačním systémem, mezi které patří grafické znázornění stanic nebo automatická hlášení, která nahradila hlášení průvodčích.

 Souprava s vozy typu R188

V roce 2012 objednala MTA od společnosti Bombardier tři stovky nových vozů typu R179, které by měly začít jezdit někdy v letech 2016 – 2018. Po problémech s dodávkami byly na červen tohoto roku ohlášeny první zkušební jízdy.

Zdroje obrázků: en.wikipedia.org, nycsubway.org

« zpět

Sledujte nás také zde

Info box

booked.net

Kurzy ČNB

USD Vlajka meny USD   změna
GBP Vlajka meny GBP   změna
EUR Vlajka meny EUR   změna

Poslouchej New York

Youtube Music PlaylistSpotify Playlist

Doporučujeme

Banan-120-45New York Bar Caffé, Mariánské Lázně

Letenky, ubytování, zájezdy

Trivago-logobgAirbnb-logodg160x600.jpg

Nákupy před cestou

Prozkoumejte New York a Ameriku virtuálně, ve hře

Warlords-of-newyork-hXzone-gtavXzone-gtaivXzone-crysis2Xzone-batmanXzone-thecrew