Články redaktorů | NEW YORK CZ-SK FANCLUB

Představujeme metro v New Yorku (část 1)

Burácející vozy, zašlé a temné stanice se stropy podepřenými typickými kovovými sloupy. Kachličkové obložení, masivní turnikety, pestrá směs cestujících přepravující se denně sem a tam spletitým podzemím nebo po nadzemních tratích, ze kterých se Vám otevírá krásné panorama New Yorku. Kdo tu nejel metrem, jakoby tu ani nebyl. V první části svého článku se zaměřím na jeho stručnou historii. 

(08.04.2016 ~ Richard)

Nejdelší, nejhustší, zkrátka samá nej

S celkovým počtem 468 stanic a 24 linkami se může newyorské metro pyšnit nejdelší celkovou délkou všech tras a nejhustší sítí na světě. Na tisícovce kilometrů (což je asi jako vzdálenost z Prahy do Paříže) kolejí přepraví „Subway“, jak se metru v NYC běžně říká, každý pracovní den zhruba sedm a půl miliónu cestujících. Ti se do práce, z práce, nebo za zábavou vezou v některém z více jak šesti tisíc nasazených vozů. Metro v New Yorku s ročním rozpočtem téměř 14 miliard dolarů (rok 2015) je sedmé nejvytíženější na světě (předbíhá ho pouze Peking, Soul, Šanghaj, Moskva, Tokio a Kanton) a pro své zákazníky je tu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu a každý den v roce! Díky němu má práci více jak 47 tisíc lidí…

Samozřejmě, že vozy musí být také někde odstaveny, udržovány a opravovány. K tomu slouží téměř dvě desítky dep, a proto je také třeba ke zmíněné tisícovce kilometrů ještě přičíst okolo třech stovek kilometrů obslužných kolejí, na kterých vlaky jezdí už bez cestujících.

Pasažéry vozí už 112 let

Stanice City Hall na trase IRT Lexington Avenue, otevřené 27. října 1904Píše se rok 1904. Japonsko vyhlašuje Rusku válku, je vynalezen ofsetový tisk, automobilka Renault zavádí do výroby hydraulické tlumiče. V Praze se otevírá vyšehradský tunel a na trati Hrušov – Polská Ostrava je zahájen parní provoz. Na západním pobřeží Ameriky Pacifická železnice spojuje kanadský Montreal s pobřežím Tichého oceánu. Na opačném pobřeží Spojených států se v New Yorku právě otevírá první trasa metra. Podzemní dráha se postupem času stane jednou z neodmyslitelných ikon New Yorku. Dnes už Newyorčanům a návštěvníkům z celého světa slouží 112 let a patří mezi nejstarší systémy městské hromadné dopravy na světě.

Jak šel čas – od pístu přes kriminalitu až ke katastrofám

Jedna z prvních nadzemních tratíTehdy v roce 1904 jezdila jen jedna linka a měřila zhruba 15 km. Nadzemní trať však byla postavena už o nějakých 35 let dříve a třeba kolem roku 1900 jste na ní mohli spatřit vlaky tažené parní lokomotivou.

První pokusy s podzemní dráhou však proběhly už na konci 60. let devatenáctého století. Na tehdejší výstavě předvedl jistý Alfred Ely Beach podzemní systém se dvěma stanicemi a jedním vozem, který byl v tunelu poháněn stlačeným vzduchem (Beach Pneumatic Transit). Vůz fungoval v podstatě jako píst schopný vozit pasažéry…Portál tunelu z pohledu z jedné ze dvou stanic. Na kresbě z roku 1870 právě vůz přijíždí do stanice.

Necelých sto metrů dlouhý tunel v dolní části Manhattanu byl kompletně dodělán v roce 1870 a cestující jím projížděli ještě další tři roky. I když existovaly plány na prodloužení trasy, z finančních, ale i politických důvodů byl celý systém v roce 1873 uzavřen.

V roce 1888 udeřila v New Yorku veliká bouře, která jasně ukázala výhody podzemního systému dopravy nad povrchovým. Plán stavby metra byl schválen v roce 1894 a o šest let později se začalo s výstavbou. O čtyři roky později, přesněji 27. října 1904, byla otevřena první linka. Za zaváděcí jízdné 5 centů se jí hned první den svezlo 150 tisíc pasažérů. Nejstarší konstrukce pocházející z roku 1885 se dodnes zachovala a je součástí tzv. „BMT Jamaica Line“, sdružující linky J, M a Z.

Jak se síť metra rozrůstala, vznikly dvě konkurenční provozovatelské společnosti – BRT (Brooklyn Rapid Transit Company, později přejmenována na BMT) a IRT (Interborough Rapid Transit Company). V roce 1913 se do výstavby sítě metra vložilo město a začalo tratě oběma společnostem pronajímat. O deset let později byla zprovozněna první linka pod hlavičkou IND (Independent Subway System), která byla v majetku a také v provozování města.

V roce 1940 město obě soukromé společnosti BRT a IRT koupilo a dříve či později pak zanikla řada nadzemních úseků. Ze spojení městské společnosti IND a soukromé BMT vznikla tzv. Divize B, pod kterou dodnes operuje většina linek a souprav metra. Jelikož tunely, oblouky a stanice patřící společnosti IRT byly příliš malé a těsné, aby v nich mohly jezdit soubory z Divize B, přeformovala se IRT do (rovněž dodnes existující) samostatné Divize A.

Současná společnost New York City Transit Authority (NYCTA) vznikla v roce 1953 a spadá pod ní jak podzemní dráha, tak i autobusy. Od roku 1968 je kontrolována státní společností Metropolitan Transportation Authority (MTA).

Posprejovaný vagón R27 odstavený v 80. letech na seřadišti Sedmdesátá a osmdesátá léta minulého století nebyla pro newyorskou „Subway“ příliš příznivá. Potýkala se s nájezdy sprejerů, vysokou kriminalitou, častými zpožděními a technickými problémy. To vše se změnilo k lepšímu až počátkem devadesátých let.

S nástupem jednadvacátého století se celý systém dále rozvíjel, navzdory několika katastrofám. Teroristické útoky 11. září 2001 značně zdevastovaly část metra vedoucí pod World Trade Centrem, mezi Stanice Cortlandt Street, která se nacházela přímo pod zřícenými Dvojčaty stanicemi Chambers Street a Rector Street. Sedm poškozených stanic bylo znovu otevřeno až v březnu 2002. Další byly zprovozněny o půl roku později.

V roce 2012 přišel hurikán Sandy, díky kterému povodně zatopily několik tunelů. I když byly nejdůležitější opravy provedeny během následujících šesti měsíců, některé méně závažné následky se opravují dodnes.

 Zdroje obrázků: en.wikipedia.org, nycsubway.org (titulní foto Zach Summer)

« zpět

uživatelský obsah - vždy jako první článek!!!

běžící text pod menu

VÍTÁME VÁS V ČESKÉM NEW YORKU smile HLEDÁME LIDI DO TÝMU FANCLUBU

Sledujte nás zde

Facebook stránkaDiscordTwitterInstagram
SoundcloudYouTube hlavníYouTube TVVimeo video

Info box

booked.net

Zpravodajství

ABC 7 NY Traffic WeatherABC 7 NYCBS New YorkNews12-newyorkFox5-ny-blueCnn-prima-newsTn-cz-logo

Poslouchej NYC

Doporučujeme

Charlies Burger & Bar, PlzeňBanan-120-45New York Bar Caffé, Mariánské LázněLimuzína Transport, Karlovy Vary

Na cestu

Trivago-logobgAirbnb-logodg160x600.jpg

Virtuální NYC

Warlords-of-newyork-hXzone-gtavXzone-gtaivXzone-crysis2Xzone-batmanXzone-thecrew